پیش از پرداختن به نقد فیلم املی پولن بد نیست تا با فضای سینمایی ژان پیر ژونه آشنا شویم. آثار «ژونه» بیشتر به دلیل استفاده از فضای بصری خاصاش شهرت دارد. او در فیلمهایش از رنگ های زنده و تقریبا سورئال جهت ایجاد فضایی خارق العاده و رویایی استفاده میکند. فیلمهای «ژونه» پر از شخصیت های عجیب-غریب و به یاد ماندنی است. این شخصیتها اغلب دارای خصلتها و ویژگیهای منحصربهفرد هستند که به روایتها عمق و جذابیت میبخشند. از این شخصیتها میتوان به املی خجالتی و ساکنان عجیب و غریب ساختمان خجالتی املی گرفته تا ساکنان عجیب و غریب آپارتمان در فیلم «اغذیهفروشی» اشاره کرد. فیلم های «ژونه» رویکردی بازیگوش به داستان سرایی را نشان میدهند. او عناصری از هوس، فانتزی، و رئالیسم جادویی را برای خلق جهانهای مسحورکننده در خود گنجانده است.
املی: دختری از جنس عشق
فیلم املی یک گوهر سینمایی است که داستانی از جادو، عشق و پیوند انسانی را در هم بافته است. از لحظهای که موسیقی آکاردئونی یان تیرسن آغاز میشود، تکتک پلانهای فیلم مخاطبان را به دنیای جذاب و غریب مونت مارتر پاریس منتقل میکنند. شخصیت اصلی فیلم، املی پولن (با بازی درخشان اودره توتو)، زن جوان خجالتی است که تصمیم میگیرد زندگی خود را وقف شاد کردن دیگران کند. مهربانی و طرحهای پیچیده و گاه شیطنتآمیز او زمینه را برای سفری دلگرم و از نظر بصری خیرهکننده فراهم میکند.
املی در فیلم به عنوان زنی جوان معرفی میشود که در دنیای خود، تنها زندگی میکند. او شخصیتی درونگرا دارد. او در دوران کودکی با فقدان تعامل اجتماعی مواجه بوده است؛ زیرا والدینش به اشتباه معتقد بودند که او یک بیماری قلبی دارد. این مسئله در فیلم باعث منزوی شدن املی میشود و املی تبدیل به کسی میشود که به آرامی ویژگیها و شادیهای زندگی را نگاه میکند.
میل به همدلی و همیاری
یک روز مرگ پرنسس «دیانا» همه چیز را تغییر میدهد. شوک ناشی از خبر باعث میشود که درب بطری از دست «املی» به زمین بیفتد. از قضا درب بطری، سنگی را در دیوار آپارتمان او سست میکند، و همین باعث میشود که «املی» جعبهای قدیمی و زنگ زده را کشف کند. این جعبه متعلق به مردی است که از مدت ها قبل آن را همچون گنجینهای نگه داشته است. املی تصمیم میگیرد تا آن مرد را پیدا کند و جعبهاش را به او پس دهد. او پس از بازگرداندن جعبه، مسیر زندگی خود را پیدا میکند: املی مردم را خوشحال خواهد کرد.
املی در نقش یک مادرخوانده مدرن
املی با پذیرفتن نقش خود به عنوان یک مادرخوانده مدرن، خود را متعهد به انجام کمکهای مادرانهای میکند که هر کدام از دیگری جذابتر است. او طرحهای پیچیدهای را برای روشن کردن زندگی غریبهها تنظیم میکند. او میتواند رنگهای زنده خیابان را با توصیف دقیق محیط اطراف تجربه کند. با این حال، زندگی خود املی نیاز به عنصری از آرامش دارد. آشنایی او با نینو یکی از موضوعاتی است که در فیلم مورد توجه قرار میگیرد. کمکهای املی برای یافتن فردی که در آلبوم گمشده نینو وجود دارد، تبدیل به تلاشی میشود که برای او عشق و ارتباط عمیق به ارمغان میآورد. او متوجه میشود که خوشبختیاش ذاتاً به تواناییاش در برقراری ارتباط با دیگران وابسته است.
املی توسط «اودره توتو» با ترکیبی فریبنده از معصومیت، هوس و اراده به تصویر کشیده میشود. شخصیت او این ایده را در بر میگیرد که مهربانی می تواند در جهان موج بزند و زندگی افرادی که تحت تأثیر آن قرار گرفتهاند را دگرگون کند. شخصیت املی مظهر قهرمان امروزی است و اسطورهها و کهن الگوها را در محلهای عجیب در پاریس به تصویر میکشد. جذابیت او، همدلی بی حد و حصر او، و تلاش او برای الهام بخشیدن به شادی، او را به چهره ای محبوب و نمادین در سینمای معاصر تبدیل کرده است.
نقد اسطوره شناسی فیلم املی پولن
در نقد اسطوره شناسی این اثر میتوان گفت که فیلم «املی» به کارگردانی ژان پیر ژونه، اسطورهای مدرن از عشق و دگرگونی را به تصویر میکشد. شخصیت اصلی،املی پولن، سفر قهرمانی را آغاز میکند که یادآور جستوجوهای اسطورهای است تا شادی و ارتباط را به زندگی دیگران بیاورد. فیلم «املی» یک افسانه پریان معاصر است که با مضامین جاودانه عشق، خودشناسی و کمک طنین انداز میشود و آن را تبدیل به یک اسطوره مدرن در تاریخ سینما میکند.
املی در جایگاه سایکی (پسیخه)
املی پولن از فیلم «سرنوشت شگفتانگیز املی پولن» و سایکی از اساطیر یونانی، علیرغم تعلق به دورهها و زمینههای فرهنگی متفاوت، شباهتهای چشمگیری به یکدیگر دارند.
- تلاش برای عشق و ارتباط: هم املی و هم سایکی در جستجوی عشق و ارتباط هستند. جستجوی سایکی حول محور عشق او به اروس، خدای عشق است، در حالی که تلاش املی شامل ارتباط با دیگران و جستجوی عشق عاشقانه با نینو است. عشق به عنوان یک نیروی محرکه در زندگی آنها عمل می کند.
- آزمایشها و چالشها: هر دو شخصیت با یک سری آزمایشها و چالشها روبهرو هستند. آزمایشهای سایکی که توسط آفرودیت حسود انجام میشود، ماهیت اسطورهای دارد و عشق و فداکاری او را آزمایش میکند. آزمایشهای املی، در حالی که پایهدارتر است، شامل اعمال مهربانانه و رشد شخصی است، زیرا او به دنبال بهبود زندگی اطرافیانش است. در هر دو مورد، این چالشها منجر به تحول شخصی میشود.
- تأثیرگذاری بر دیگران: اقدامات سایکی در اساطیر یونان بر زندگی خدایان و فانیها اثر میگذارد. به طور مشابه، اقدامات عجیب و دلسوزانه املی باعث تغییر در افرادی میشود که با آنها روبرو میشود.
- رئالیسم جادویی: در حالی که داستان «Psyche» عمیقا در نمادگرایی اساطیری ریشه دارد، «Amélie» عناصر رئالیسم جادویی را با زندگی روزمره ترکیب میکند. فیلم بینندگان را به دیدن چیزهای خارق العاده در زندگی روزمره دعوت میکند. هر دو روایت فضایی دلربا و ماورایی ایجاد میکنند.
سفر قهرمان در فیلم املی
املی پولن، شخصیت اصلی فیلم، سفر قهرمان خود را به عنوان یک پیشخدمت خجالتی و درونگرا آغاز می کند. او زندگی آرامی را در مونمارتر پاریس دارد. پدر و مادر املی، همچون پدر و مادر سایکی نسبت به سرنوشت فرزند خود حساس هستند. آنها بر این باور هستند که املی بیماری قلبی دارد.
دعوت به ماجراجویی او زمانی آغاز میشود که او یک صندوقچه پنهان را در آپارتمان خود را کشف میکند. پس از بازگرداندن آن به صاحب واقعی خود، او لذت شاد کردن شخص دیگری را تجربه میکند. این ماجرا او را در مسیر خیرخواهی قرار میدهد. هنگامی که املی خود را متعهد به انجام کارهای خیرخواهانه میکند، با آزمایشها و چالشهای مختلفی روبرو میشود. این رویدادها نشاندهنده آزمایشات سفر او است و او را به مسیر رشد شخصی میبرد. هدف نهایی املی یافتن شادی و عشق خود است که با تلاش قهرمان برای یافتن حقیقت یا گنج بزرگتر همسو میشود. سفر او منجر به دگرگونی میشود زیرا او یاد میگیرد که ارتباط انسانی را در آغوش بگیرد و خواستههای خود را به طور کامل بیان کند. این دگرگونی میتواند علامت “بازگشت با اکسیر” در سفر قهرمان، برای او باشد.
نقد و بررسی جامعه شناختی فیلم املی پولن
فیلم «املی»، یک بوم جامعهشناختی غنی را ارائه میکند که به پیچیدگیهای تعامل انسانی و پویایی جامعه میپردازد. در ادامه شما میتوانید چند مورد از مهمترین مباحث جامعه شناختی فیلم را مشاهده کنید.
- انزوای اجتماعی: املی زندگی خود را در انزوای نسبی آغاز می کند. زندگی او در نتیجه درک نادرست والدینش از سلامتی او و طبیعت درونگرایش به سمت انزوا میرود.این موضوع در زندگی برخی از شخصیتهایی که او با آنها روبرو میشود، منعکس میشود، مانند همسایه هنرمندش که تنها زندگی میکند وبه ندرت آپارتمانش را ترک میکند. این فیلم شیوع انزوای اجتماعی در یک محیط شهری را نشان میدهد و اینکه چگونه انجام دادن کارهای مهربانانه میتواند این شکافها را پر کند.
- تنهایی شهری: زندگی املی پولن در محله شلوغ و متنوع مونمارتر پاریس میگذرد؛ با اینحال، او مانند بسیاری از شخصیتهای فیلم تنهایی عمیقی را تجربه میکند. این فیلم سوالاتی در مورد پارادوکس زندگی در یک محیط شهری شلوغ همراه با احساس جدایی از دیگران را مطرح می کند. این امر بر اهمیت تقویت ارتباطات و ایجاد حس اجتماعی تاکید میکند.
- اعمال مهربانی و ایجاد اجتماع: مأموریت املی برای شاد کردن دیگران، بازتابی جامعهشناختی از قدرت جامعهسازی از طریق کارهای مهربانانه است. مداخلات عجیب و غریب او در زندگی همسایگان و غریبهها، یادآور تاثیر مثبتی است که افراد میتوانند بر جوامع خود داشته باشند.
- هنر و خلاقیت به عنوان وسیله ای برای بیان: در فیلم، نقاش گوشهگیر که با املی همسایه است، نمادی از قدرت دگرگون کننده هنر و خلاقیت است. آپارتمان او گنجینهای از بیان هنری است. دیوارهایش با آثار هنری متمایز و خاطره انگیز پوشیده شده است. او دنیایی زنده و تخیلی را در محدوده فضای زندگیاش خلق میکند و نشان میدهد که هنر میتواند به عنوان شکلی از بیان احساسی و وسیلهای برای رهایی از انزوا در اجتماع باشد.
موسیقی فیلم املی پولن
نمیتوانیم از نقد فیلم املی پولن بگوییم و از موسیقی آن سخن نگوییم. موسیقی فیلم، ساخته یان تیرسن میباشد و مولفهای جذاب و جداییناپذیر از هویت فیلم است. تیرسن به دلیل تواناییاش در انتقال تماشاگران به دنیای عجیب، عاشقانه و عاطفی فیلم، همواره تحسین میشود. آکاردئون و پیانو سازهای اصلی هستند که حس نوستالژی و فرهنگ فرانسوی را برمی انگیزند. این سازها نماینده شخصیت املی و نمادی از فضای پاریس هستند. موسیقی متن فیلم مملو از ملودیهایی است که هم بازیگوش و هم درونگرا هستند و ماهیت دوگانه فیلم را منعکس میکنند. ویژگی موسیقی تیرسن سادگی آن است که تمرکز فیلم را بر لحظات روزمرهی شخصیتها افزایش میدهد؛ همچنین موسیقی تاثیر بسیار فراوانی در پیشبرد داستان فیلم املی پولن دارد.