خودتو اینجا تبلیغ کن

چرخه رنگ hue

چرخه رنگ hue : یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ‌های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به‌شمار می‌آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال ۱۶۶۶ اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد.

چرخه رنگ گوته در سال ۱۸۱۰ میلادی
چرخه رنگ گوته در سال ۱۸۱۰ میلادی

او به دنبال روشی بود که بتوان از طریق آن در طراحی و نقاشی رنگ های مناسب را پیدا کرد. در نتیجه دایره ای ترسیم کرد، سه رنگ اصلی را در سه قسمت آن گذاشت، سپس دایره را به شش قسمت تقسیم کرد و در هر کمان مساوی رنگ های مجاور را با هم ترکیب کرد تا رنگ های ثانویه به وجود بیایند. می توانیم این کار را تا بی نهایت ادامه دهیم تا تمام رنگ ها در آن شامل شود و نهایتاً به چرخه رنگ دست پیدا کنیم.

از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه‌های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده‌اند. اختلاف نظرهای متعدد دربارهٔ صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده‌است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ‌های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.


برای یادگیری عملکرد چرخه رنگ در نرم افزار های ادوبی ویدئو زیر را تماشا کنید

آموزش اصول علمی تصحیح رنگ در نرم افزار های ادوبی

فصل یک

قسمت چهار : چرخه رنگ hue

پس بنابراین به طور ساده می توان گفت که چرخه رنگ از سه قسمت تشکیل شده است:

  • رنگ های اصلی یا اولیه: رنگ های اولیه زرد، آبی و قرمز رنگ هایی خالص بوده که از ترکیب رنگ های دیگر ساخته نشده ٬ نمی توان این رنگ ها را با مخلوط کردن رنگ های دیگر بوجود آورد و در صورت ترکیب این سه رنگ ٬ حاصل رنگ سیاه یا قهوه ای خواهد بود.
  • رنگ های ثانویه که از ترکیب یکسان رنگ های اصلی و اولیه ایجاد می شوند. برای مثال رنگ سبز که از ترکیب زرد و آبی ، بنفش که از ترکیب آبی و قرمز و نارنجی که از ترکیب قرمز و زرد حاصل می شود رنگ ثانویه می باشند.
  • رنگهای میانی: رنگ های بی شمار میانی نیز از ترکیب میزان های متفاوت رنگ های ثانویه با یکدیگر بوجود می آیند.

چرخه رنگ

حال که اصول پایه ای چرخه رنگ توضیح داده شد به اینجا می رسیم که چطور از این ترکیب رنگ ها برای زیبا کردن محیط زندگی خود استفاده کنیم؟

استفاده از هارمونی رنگها

هارمونی رنگ عبارت است از ترکیب دو یا چند رنگ که در کنار یکدیگر ترکیب جذاب و معنی داری را به وجود بیاورند. با استفاده از چرخه رنگ می توانیم چند هارمونی شناخته شده رنگ را به وجود آوریم:

۱-رنگ های هارمونیک مکمل:

این رنگ ها در چرخه رنگ روبه روی یکدیگر قرار دارند. در جایی که استفاده می شوند نشان دهنده نضاد هستند. موارد مورد استفاده این ترکیب زمانی است که بخواهیم روی آیتمی تاکید کنیم و آن را از یک زمینه برجسته تر نشان بدهیم. در صورتی که مایل به استفاده از رنگ های متضاد در طراحی سایت خود هستید لازم است ترکیب رنگها به گونه ای باشد که یکی از رنگ ها به صورت محسوس نسبت به دیگری غالب باشد. در غیر این صورت کنتراست و تضاد حاصل آزار دهنده خواهد بود.

۲- رنگ های همجوار

این رنگ ها دارای یک ریشه رنگی هستند برای مثال می توانید رنگ های سبز ٬ سبز آبی ٬ آبی بنفش و بنفش را در چرخه رنگ در نظر بگیرید که همگی در آبی مشترک هستند . رنگهایی که با هم هارمونی دارند همواره بخوبی در محیط کنار یکدیگر قرار گرفته و آرامش را به بیننده القا می کنند.

این رنگ ها بیشتر در طبیعت به چشم می خورند و ترکیب آنها با یکدیگر برای چشم دلنشین هستند. این ترکیب رنگ بیشتر در  فضاهایی که هدف آنها آرامش بخشی است استفاده می شوند.

۳- رنگ های سه تایی (مثلی متساوی الاضلاع):

این رنگ ها در دایره رنگ در ۳ نقطه مساوی قرار گرفته اند (سه گوشه مثلث متساوی الاضلاع). هارمونی در رنگ های سه تایی کاملا پرتحرک هستند، حتی اگر آن ها بسیار کم رنگ و یا ترکیب شده با خاکستری به کار برده شوند. برای داشتن یک هارمونی سه تایی موفق باید توازن را دقیقا رعایت کرد؛ یک رنگ را رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را پایه آن قرار دهید.

استفاده از این رنگ ها طراوت ، تازگی و مدرن بودن را القا میکند.

۴- رنگ های سه تایی (مثلی متساوی الساقین)

یکی از راه های انتخاب رنگ های سه تایی استفاده از تکنیک مکمل متساوی الساقین است. برای رسیدن به این سه رنگ ابتدا باید یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و سپس دو رنگ کناری رنگ مکمل این رنگ اصلی را نیز انتخاب کنید. در این حالت سه رنگ شما مشخص می شوند.

۵- رنگ های مستطیلی و مربعی:

این رنگ ها در چرخه رنگ دو به دو رو به روی همدیگر هستند به طوریکه دو تا از آنها طیف رنگ های گرم و دو تا طیف رنگ های سرد را پوشش می دهند. بنابراین با استفاده از آنها تعادل رنگ در فضا به وجود می آید. البته بکار گیری این ترکیب هارمونی رنگ مقادری مشکل است و نیاز به آشنایی و تسلط شخص به چرخه رنگ داشته باشد تا بتواند فضایی دلنشین وجود آورد.

البته باید بدانید که دلیلی ندارید قوانین مربوط به چرخه رنگ را مو به مو رعایت کنید؛ بهتر است آن ها را به عنوان یک دستور‌ العمل در نظر بگیرید. طراحان حرفه ای از چرخه رنگ به عنوان اساس کار خود استفاده می کنند اما هنگام کار با توجه به نیازها و ایده ها تغییراتی را در آن ها اعمال می کنند.

چطور ترکیب بی نقصی از این رنگها در کنار یکدیگر به وجود بیاوریم؟

می توانید به راحتی و با مراجعه به آدرس http://www.sessions.edu/color-calculator ترکیب رنگ خود را ایجاد کنید.

کار در این صفحه بسیار ساده بوده و شامل سه مرحله است.

۱- در مرحله اول رنگ پایه خود را انتخاب می کنید.

۲- در مرحله دوم حالت ترکیب رنگ ها را انتخاب می کنید.

۳- در مرحله سوم سایت ترکیب رنگ پیشنهادی را برای شما ارائه می دهد.

منابع:

ویکی پدیا
alikhademoreza.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.