خودتو اینجا تبلیغ کن

کانال های RGB اگر در حال آماده کردن تصویری برای یک مجله تجاری چاپی هستید (که قرار است با یک پرینتر جوهری خانگی چاپ شود) و آن ها از شما می خواهند که از مد رنگ CMYK استفاده کنید، مد RGB می تواند جایگزین خوبی باشد. گذشته از تمام این ها، مونیتور شما RGB است، درست مانند دوربین دیجیتال و اسکنر. فتوشاپ کانال های مجزا را در قالب قرمز، سبز و آبی نمایش نمی دهد؛ آن ها در مد خاکستری هستند. بنابراین شما به سادگی می توانید ببینید که رنگ در کجاها غلظت بیشتری دارد. به دلیل این که رنگ ها در مد RGB از نور ساخته شده اند، رنگ سفید نشان دهنده نواحی با قدرت رنگ بالا و رنگ مشکی نشان دهنده نواحی ضعیف تر می باشد. سایه هایی از خاکستری نیز در این بین دیده می شود.
کانال های رنگ در فتوشاپ

هر یک از کانال های رنگ شامل اطلاعات مختلفی می باشد:
قرمز (RED)
این کانال، روشن ترین کانال گروه است و بزرگترین تفاوت در بازه رنگ را به نمایش می گذارد. این کانال بسیار روشن است، زیرا مقدار تن رنگ قرمز در پوست و موی خانم ها بسیار زیاد است. در زمان اصلاح تُن رنگ های پوست، این کانال می تواند بسیار مهم باشد. برای نرم کردن پوست می توانید فیلتر Blur را بر روی این کانال اجرا کنید.

سبز (GREEN)
می توانید این کانال را “مرکز کنتراست” بنامید؛ زیرا معمولاً همه چیز در آن بیشترین کنتراست را دارد (این امر منطقی به نظر می رسد؛ زیرا دوربین های دیجیتال چندین سنسور سبز مانند سنسورهای قرمز و آبی دارند تا بتوانند چشم های انسان را که به نور سبز حساس تر است شبیه سازی کنند). در زمان ایجاد یک ماسک برای تیز نشان دادن لبه ها و یا کار بر روی نقشه های انتقال این کانال را به خاطر داشته باشید.

آبی (BLUE)
تیره ترین کانال این گروه است. این کانال زمانی بسیار مفید است که می خواهید نواحی انتخاب پیچیده ای به منظور جداسازی یک شئ ایجاد کنید. هم چنین زمانی که مشکلاتی مانند نویز و دانه دانه ای بودن پیش می آید، این کانال بسیار سودمند خواهد بود.

برای آشنایی با چگونگی کار این کانال ها و آموزش اصلاح رنگ با کانال های RGB ویدئو زیر را از طریق پلیر زیر و یا از طریق این لینک در یوتیوب نگاه کنید.

آموزش اصول علمی تصحیح رنگ در نرم افزار های ادوبی

قسمت دو : کانال های RGB

آشنایی بیشتر با کانال های RGB در فتوشاپ و افتر افکت

دوستان عزیز می‌دانستید فتوشاپ کور رنگ است؟ وقتی می‌گویم «کور رنگ» است منظورم این نیست که مثلا طیف‌های سبز و ارغوانی را درست از هم تشخیص نمی‌دهد. منظورم این است که کاملا و تماما نسبت به همه‌ی رنگ‌ها کور است. یعنی درک حسی نسبت به رنگ‌ها ندارد و آنها را به شکلی متفاوت از ما آدم‌ها می‌فهمد.

فتوشاپ همه چیز را سیاه و سفید می‌بیند. یعنی در واقع سیاه، سفید، و انواع و اقسام طیف‌های خاکستری در وسطش. ولی فقط همین. قدرتمندترین ویرایشگر تصویر جهان، ابزار استاندارد عکاسان، طراحان، و تقریبا همه حرفه‌های خلاق جهان، با توانایی تولید میلیون‌ها و حتی میلیاردها رنگ، ابدا نمی‌داند رنگ چیست.

ممکن است در آخرین سفرتان عکسی از دریای زلال و آبی گرفته باشید، اما فتوشاپ فقط یک دریای خاکستری می‌بیند. وسط باران سنگین عصر توانسته‌اید عکسی از یک رنگین‌کمان زیبا بگیرید؟ در چشم فتوشاپ صرفا طیف منظمی از رنگ‌های خاکستری است.

البته دلتان به حال فتوشاپ نسوزد. در دنیای بی‌رنگِ خودش خوش است. در واقع تنها دلیلی که تصاویر را رنگی به ما نشان می‌دهد این است که ما آدم‌ها دلمان می‌خواهد رنگی ببینیم. اگر همه چیز سیاه و سفید بود ما سردرگم می‌شدیم. اما فتوشاپ نه. برای فتوشاپ، زندگی از این شیرین‌تر نمی‌شود.

خیلی خب، اگر فتوشاپ نمی‌داند رنگ چیست، و فقط سیاه و سفید و خاکستری را می‌شناسد، پس چطور می‌تواند به ما تصویر رنگی نشان بدهد؟

آموزش حرفه ای تصحیح رنگ در ادوبی: فصل ۱ قسمت 2 کانال های RGB

این خانم (یا آقا) کوچولو مشخصا رنگی است. اما فقط خود ماهی رنگارنگ نیست، اب و گیاه پس‌زمینه هم رنگی هستند و این تصویر در فتوشاپ باز است. پس چطور ممکن است فتوشاپ رنگ‌ها را تشخیص ندهد؟ و اگر واقعا رنگ‌ها را نمی‌بیند، پس چطور می‌تواند چیزی که نمی‌بیند را اینقدر خوب نشان بدهد؟

برای جواب دادن به این سوال، باید به دو چیز نگاهی بیاندازیم. یکی color modes یا حالات رنگ است، و دیگری color channels یا کانال‌های رنگ. هر دو تا حد زیادی به هم ربط دارند، طوری که وقتی اولی، یعنی حالات رنگی را بفهمید، درک دومی، یعنی کانال‌های رنگی هم راحت‌تر می‌شود.

می‌دانیم، یا دست‌کم فعلا قبول می‌کنیم که فتوشاپ رنگ‌ها را نمی‌بیند. همه چیز برایش سیاه و سفید و خاکستری است. پس چطور این سیاه و سفید و خاکستری را به رنگ‌های زنده‌ی روی صفحه‌ی مانیتور تبدیل می‌کند؟ جواب این است که، بستگی دارد. می‌پرسید به چی بستگی دارد؟ به color mode یا حالت رنگی که فتوشاپ استفاده می‌کند بستگی دارد.

کلا چند حالت رنگی اصلی متفاوت وجود دارد، اما دو حالت مهم، RGB و CMYK هستند. دو تای دیگری که شاید در کار با فتوشاپ به آنها بر بخورید، Grayscale و Lab هستند (که ال.اِی.بی تلفظ می‌شود نه لب!). اینها مثال‌هایی از حالات رنگی هستند، و اینها هستند که مشخص می‌کنند فتوشاپ چطور اطلاعات سیاه و سفیدش را به رنگ ترجمه می‌کند. به جز حالتِ رنگ Grayscale که اصلا از رنگ استفاده نمی‌کند و یک حالت کاملا سیاه و سفید است، که اغلب برای تبدیلِ راحتِ عکسِ رنگی به سیاه‌وسفید استفاده می‌شود.

از این چهار تایی که اسم بردم، حالت رنگی که اول از همه به سراغش می‌رویم RGB است. حالت CMYK با چاپ و جوهر سروکار دارد و کلا بحث آن را برای روز دیگری می‌گذاریم. حالت Graysclae، همانطور که گفتم صرفا برای تصاویر سیاه‌وسفید استفاده می‌شود. حالت Lab از درک بیشتر آدم‌های روی زمین خارج است، و حتی آدم‌فضایی‌های پیشرفته‌ی سیارات دیگر هم با آن مشکل دارند، و اگرچه بیشتر برای ویرایش تصویر حرفه‌ای استفاده می‌شود، ولی باز هم کسانی که با آن کار می‌کنند خودشان هم دقیقا نمی‌دانند چطور کار می‌کند. و در آخر RGB برایمان می‌ماند.

اما متداول‌ترین حالتِ رنگِ استفاده شده در دنیای کامپیوتر و فناوری RGB است. فتوشاپ از این حالت استفاده می‌کند، دیگر برنامه‌های روی کامپیوتر از این حالت استفاده می‌کنند، مانیتور از این استفاده می‌کند، و همین‌طور دوربین دیجیتال و اسکنر، تلویزیون، و حتی صفحه‌ی گوشی‌های هوشمند و پخش ام.پی.تری، و دستگاه‌های بازی دستی مثل سری Sony PSP. اگر دستگاهی باشد که تصاویر را می‌گیرد یا نشان می‌دهد، یا نرم‌افزاری باشد که مثل فتوشاپ اینها را ویرایش می‌کند، از حالت رنگ RGB استفاده می‌کند. به نظر چیز مهمی است، مگر نه؟ بله، واقعا هست. ولی با تمام اهمیت و کاربردش در دنیای فناوری، RGB فقط مخفف سه کلمه ساده است: Red، Green، و Blue. سه نور سرخ و سبز و آبی.

RGB و کانال‌های رنگی، دنیای رنگارنگ سرخ و سبز و آبی

چه چیزِ این رنگ‌ها اینقدر خاص است؟ خب، اینکه سه رنگ اصلی نور هستند. و این یعنی چی؟ یعنی هر رنگی که من و شما می‌بینیم ترکیبی از سه رنگ سرخ، سبز، و آبی است. پس زرد از کجا می‌آید؟ از ترکیب سرخ و سبز. سرخابی هم معلوم است که از ترکیب سرخ و آبی. نارنجی چطور؟ ٪۱۰۰ سرخ، ٪۵۰ سبز. و اینها صرفا مثال‌های دم‌دستی هستند. تک تک رنگ‌هایی که می‌بینیم ترکیبی از این سه رنگ است. به‌نظر شاید غیرممکن برسد، می‌دانم، ولی واقعیت دارد.

وقتی اشباعِ کاملِ هر سه رنگ را ترکیب کنیم، سفیدِ خالص به دست می‌آید. وقتی هر سه رنگ را کاملا حذف کنیم، سیاهِ خالص به دست می‌آید. و وقتی مقدارِ مساویِ هر سه رنگ را در هر درصدی بین ۰ تا ٪۱۰۰ ترکیب کنیم، سایه‌ای از خاکستری می‌شود.

منبع متن: منبع:iksna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.